Followers

Wednesday, December 30, 2015

20 Keindahan Tinggal Di Australia

Tidak lama dahulu saya ada terbaca di Fb tentang kisah seorang pelajar yang sedang mengikuti pengajian di Jepun dan jatuh cinta untuk tinggal di Jepun. Dia menyenaraikan 19 sebab mengapa dia suka tinggal di Jepun berbanding negara sendiri. Kenyataan ini tidak mudah diterima oleh semua orang jika tidak kena gaya menulis. Pada hemat saya, tidak ada masalah asalkan anak muda itu tidak lupa diri dan masih sedar asal usul dirinya. Terlalu mengagungkan negara luar dan merendah-rendahkan negara sendiri adalah amat tidak patut. Namun terlampau obses kepada parti politik tertentu di dalam negara sendiri sehingga menyempitkan fikiran untuk menerima apa yang baik di negara luar tidak akan membawa kita ke mana-mana. Harapan untuk menjadi sebuah negara maju hanya akan tinggal harapan bila minda tidak dapat dibuka untuk mencontohi yang baik dan meninggalkan apa yang merugikan.

Di sini saya ingin menyenaraikan 21 sebab mengapa Australia menjadi antara negara yang baik untuk didiami berdasarkan pandangan rakyat marhaen Muslim. Ia mungkin lebih kurang sama dengan Jepun tetapi agak berbeza kerana budaya dan masyarakat di antara dua negara ini agak berlainan. Jom kita baca sama-sama.

Antara restoran halal di Asustralia. Sumber: abc.net.au
1. Makanan halal mudah didapati di Australia terutama jika tinggal di kawasan berdekatan bandar utama seperti Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth, Adelaide, Canberra dan Tasmania. Tak perlu risau perlu menjadi vegetarian jika tinggal di Australia. Ayam halal bukan hanya dijual di halal butcher sahaja, tetapi boleh juga dibeli di pasaraya utama seperti Coles.

2. Masjid sebagai pusat ibadah dan pelbagai aktiviti kemasyarakatan bertaburan di serata Australia. Fungsi masjid digunakan sepenuhnya bukan sahaja untuk masyarakat Islam, tetapi juga dijadikan tempat untuk membina hubungan yang baik dengan masyarakat bukan Islam yang tinggal berdekatan.

3. Keseimbangan hidup dan mutu kehidupan yang lebih baik kerana budaya bekerja di sini yang hanya bekerja pada waktu bekerja dan masa selebihnya perlu dihabiskan bersama keluarga dan untuk kesihatan diri. Agak jarang dapat bertemu dengan pekerja yang bekerja lebih masa di sini.

Kangaroo dan koala adalah haiwan yang menjadi tumpuan
pelancong di Australia. Sumber: thingling.com
4. Kepelbagaian pilihan aktiviti untuk bersama keluarga pada hujung minggu. Terdapat banyak taman rekriasi, pantai yang indah dan bersih, kawasan hutan simpan yang dilindungi dan taman haiwan yang sesuai untuk dikunjungi seisi keluarga.

5. Kemudahan pengangkutan awam yang efektif dan efisien. Terdapat pelbagai kemudahan pengangkutan awam yang tersedia seperti bas, keretapi, feri dan tram. Kesemuanya mempunyai jadual perjalanannya sendiri dan 98% adalah mengikut jadual melainkan ada kejadian yang tidak diingini berlaku.

6. Masyarakat yang multicultural dan berbilang budaya dan bangsa tetapi masih dapat hidup dalam keadaan aman damai dan saling hormat menghormati. Kepelbagaian ini jugalah yang menjadikan makanan yang dapat dinikmati di sini lebih variety.

8. Ketersediaan sekolah Islam swasta dengan fasiliti dan silibus pendidikan bertaraf dunia tetapi dengan yuran yang jauh lebih murah. Majoriti sekolah Islam di sini ditubuhkan oleh masyarakat Islam berasal dari Turki atau Arab. Pihak kerajaan jugak memberi sumbangan kewangan yang besar dalam membantu pembangunan sekolah. Jadi tidak hairanlah yurannya berpatutan dengan kemudahan yang serba canggih.

9. Kadar jenayah yang rendah dan tidak merisaukan. Susah sekali mendengar berita kejadian rompakan, pecah rumah, penculikan kanak-kanak, bawa lari mesin ATM apatah lagi kes ragut. Hidup lebih aman dan tenteram tanpa perlu berada dalam ketakutan pada siang atau malam hari.

10. Kuasa beli yang besar sebagai pengguna kerana harga barang yang rendah dengan pendapatan yang agak baik selain ekonomi negara yang stabil. Jarang sekali ada kes harga barang naik atau peniaga mengambil kesempatan menyorok barang atau menaikkan harga barang sesuka hati pada musim perayaan.

Buah-buahan segar yang dijual di pasar.
Sumber: marketsofmelbourne.com.au
11. Harga makanan berkhasiat yang murah dan berkualiti tinggi. Antara makanan berkhasiat yang boleh didapati dengan harga yang sangat murah ialah makanan organik, buah-buahan seperti epal, strawberi, pisang, ceri, blueberi, kiwi, tembikai dan banyak lagi, susu segar, keju, mentega, minyak zaitun serta sayur-sayuran segar.

12. Negara empat musim dengan musim yang paling saya gemari ialah apabila tiba musim bunga. Cuacanya tidak terlalu sejuk dan tidak terlalu panas dan ketika inilah bunga-bungaan mula berkembang dengan pemandangan yang sungguh indah. Pada musim salji pula, boleh bermain salji di atas gunung.

13. Pemimpin negara selaku ahli politik lebih banyak melaksanakan tugas untuk berbakti kepada rakyat dan bekerja untuk rakyat. Tidak pernah mendengar berita di sana pemimpin yang membuli rakyat jelata apatah lagi mengaut harta negara untuk kepentingan pihak-pihak tertentu sahaja tanpa memperdulikan nasib dan masa depan negara yang dipimpinnya.

14. Australia sentiasa tersenarai sebagai negara paling baik untuk didiami di dunia. Pada tahun 2015, Australia disenaraikan sebagai negara ke dua terbaik untuk didiami selepas Norway.

15. Budaya masyarakat yang saling menghormati dan tidak melihat kepada status dan simbol kekayaan. Tidak kira jenis pekerjaan, kenderaan apa yang anda bawa atau apa jenis bangsa dan agama anda, semua orang diberi layanan yang sama rata apabila ingin mendapatkan perkhidmatan atau menjadi pelanggan di kedai atau kompleks membeli belah.

16. Kebersihan menjadi keutamaan dan budaya dalam kehidupan di sini. Tandas awam dan tempat tumpuan orang ramai sangat bersih dan sukar mencari sekecil-kecil sampah apatah lagi sampah besar yang sengaja dibuang.

17. Sifat cinta dan penghargaan kepada haiwan dan alam semulajadi sangat menebal di kalangan masyarakat di sini. Haiwan tidak boleh dilayan sesuka hati dan ada skuad khas yang akan menguruskan haiwan yang terkorban kerana dilanggar di lebuh raya. Hutan simpan dan alam semulajadi juga sentiasa diperlihara dan dipulihara tanpa perlu dirosakkan demi pembangunan.

18. Sifat jujur dan amanah sentiasa menjadi keutamaan dalam kebanyakan masyarakat di sini. Sifat prasangka atau pandangan negatif adalah menjadi satu kesalahan di sini. Sebagai contoh, sekiranya kita ingin membeli sepuluh biji epal di pasar dan epal dimasukkan oleh penjual terus ke dalam plastik, adalah menjadi satu yang tidak sopan apabila kita mengira betulkan bilangan epal yang dimasukkan oleh penjual sama seperti yang dibayar.

19. Keadaan dan suasana yang indah dan aman damai di kawasan perumahan terutama di pinggir bandar. Adalah menjadi satu kesalahan membuat bising sehingga mengganggu jiran tetangga terutama selepas jam 10 malam di Australia. Individu yang terganggu berhak membuat laporan polis dan pihak polis akan datang serta merta ke tempat kejadian.

20. Taman permainan dan rekriasi yang berdekatan dengan tempat kediaman dan banyak pilihan. Jika aktiviti dengan kos yang minima diidamkan, inilah pilihan yang paling tepat untuk anda sekeluarga. Budaya berkelah sambil menikmati keindahan alam adalah sesuatu yang lazim di sini. Jika ingin lebih menyeronokkan, boleh berbasikal sambil bersia-siar dan tempat-tempat pilihan anda. Jangan risau, Australia merupakan negara yang mesra penunggang basikal.
Salah satu rekaan ruang dapur rumah di Australia.
Sumber: realestate.com.au

21. Rekabentuk dan kemudahan rumah yang sangat menarik dan family friendly. Kebanyakan keluarga dengan anak ramai memilih untuk mendiami rumah sebuah atau dikenali sebagai bunglo di Malaysia. Kesemua rumah dilengkapi dengan kemudahan asas seperti kabinet dapur, dapur memasak, walk in waldrobe di bilik tidur utama dan almari berpintu di bilik-bilik lain, kemudahan hot shower dan besen mandi di bilik air dan apa yang saya paling suka ialah kemudahan bilik menyimpan stok barang dapur yang menjadi kewajipan di setiap kediaman 'bunglo' di sini.

2 comments:

Pawana said...

Assalamualaikum Puan,

Saya ingin mendapat info dan tips tentang kehidupan di Melbourne .
Saya dalam perancangan Menyambung PHD dan juga ada membawa 2 orang anak lelaki berusia 6 dan 2 tahun. Harap puan dapat berkongsi pengalaman dalam pelbagai cabang .
Email saya nazshi@yahoo.com kerana byk soalan2 peribadi yang saya mahu aju kan. Harap agar puan tak keberatan.

Terima Kasih

Nmirandaa said...

Australia adalah tempat pilihan untuk sy menetap. Thnk you untuk info yg cenggini 👍👍

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...