Followers

Monday, September 29, 2014

Aleesya Nour: Tiada Lagi Eczema

Zaman selepas masuk millinium ini, semakin menjadi-jadi pula anak-anak yang dijangkiti eczema. Kata emak dan mak mertua, zaman dulu-dulu jarang mendengar penyakit eczema tetapi sekarang, bayi tak sampai usia sebulan pun sudah ada yang dijangkiti eczema. Ada yang kata disebabkan genetik ibu bapa, pemakanan yang diambil oleh ibu semasa mengandung dan macam-macam lagi. Maklumlah, zaman sekarang makanan mungkin sudah banyak perubahan daripada zaman dahulu. Dahulu, orang jarang makan di kedai, penggunaan ajinomoto di kedai mungkin lebih berbanding memasak sendiri yang tak pakai langsung ajinomoto. Begitu juga dengan makanan segera yang kalau diikutkan tiada khasiat melainkan risiko penyakit yang menanti bila sampai masanya. Walaupun ramai yang tahu hakikat itu, memang agak mustahil untuk mengelakkan untuk tidak makan di luar, bab mengelakkan makanan segera tu insyaAllah boleh berjaya jika ibu dan ayah kuat semangat.. ^-^


Setelah hampir setahun setengah bergelumang dengan eczema, alhamdulillah Aleesya Nour semakin pulih dan hampir recover setelah menjangkau usia tiga tahun. Sepanjang tempoh setahun setengah itu, macam-macam ikhtiar dan suka duka dilalui untuk melihat Aleesya Nour kembali cantik kulitnya dan tidak tergaru-garu lagi. Daripada cara tradisional sampailah kepada doktor pakar kulit yang bayaran hampir mencecah ribuan ringgit sudah cuba diikhtiarkan. Bila ada kelapangan, saya membaca dan mengkaji (ala-ala researcher) mengenai eczema melalui internet. Melalui kajian itulah saya bertemu dengan kumpulan Natural Healing For Asthma, Allergies & Eczema (NAAE) melalui blognya di SINI dan facebooknya di SINI.

Melalui pembacaan dan panduan rakan-rakan di NAAE saya mencuba produk keluaran negara kelahiran Aleesya Nour, Australia iaitu Moogoo. Moogoo ini produknya berasaskan bahan-bahan semulajadi. Harganya boleh tahan juga tetapi masih reasonable. Produk Moogoo tidak dijual di kedai-kedai biasa melainkan di farmasi tertentu atau nak senang boleh beli online di SINI atau di laman web farmasi di Home Care Pharmacy dengan harga yang lebih menjimatkan tanpa perlu berpeluh atau mencari parking. Maklumat lanjut mengenai produk juga boleh dilihat di laman webnya. Jika di area Putrajaya ini, Moogoo boleh didapati di Watson Anjung dan Watson Alamanda. Semua farmasi Cosway juga ada menjual produk Moogoo tetapi disebabkan produknya agak hot, memang cepat habis terutama Udder Cream. Oh ya, masa mula-mula saya nak mencuba, saya beli trial set yang harga pasarannya RM189.90 tetapi masa tu Watson ada diskaun 5% dan ditambah 5% lagi sebab saya ada kad Watson. 

Ada empat item dalam trial pek ini seperti berikut:
1) Moogoo Milk Wash - sabun mandian yang mengandungi minyak kelapa. Baunya lembut dan melembapkan kulit.
2) Udder Cream- krim pelembap yang saya sapu sebaik sahaja selepas Aleesya Nour mandi (masa kulit masih lembap). Alhamdulillah sangat berkesan, kurang gatal dan tak menggaru-garu lagi.
3) Irritable Skin Balm- balm ini saya sapu di bahagian yang ketara kering atau gatal biasanya di bahagian pelipat, pergelangan kaki dan tangan. Biasa sapu pada waktu malam sebelum tidur atau bila dia berjaga malam kerana nak menggaru.
4) MSM Soothing Cream - yang ini pula saya sapu di bahagian yang luka atau bercalar disebabkan digaru dengan penuh semangat. Saya pernah try MSM ni masa bibir saya kering dan luka disebabkan alergik lipstick, alhamdulillah sangat berkesan.

Source: http://i-am-wanie.blogspot.com/2013_06_01_archive.html
Selain menggunakan Moogoo, saya juga sapukan Virgin Coconut Oil (VCO) pada Aleesya Nour pada waktu-waktu yang lain selain selepas mandi pagi demi untuk penjimatan. ^-^. VCO ni saya beli direct daripada pengusahanya di kampung, jadi dapat dengan harga yang sangat murah berbanding di kedai-kedai lain. Untuk berkongsi manfaat yang sama dengan orang lain, saya turut menjual VCO pada rakan-rakan sepejabat dan secara online, memang cepat habis dan ramai yang menanti-nanti saya balik ke kampung untuk restock bila dah habis tu. Salah seorang rakan di pejabat saya yang menjadi pembeli setia VCO sejak dua tahun dulu berbangsa India dan dia belikan untuk ibunya yang kurang sihat. Katanya, maknya tak boleh hidup tanpa VCO ni, kalau tak mesti kulitnya jadi kering dan kadangkala luka kerana digaru. Setiap bulan dia akan ambil dua botol. "Saya sudah survey banyak tempat, tak jumpa harga murah macam akak jual," katanya... Alhamdulillah, dapat sama-sama berkongsi manfaat dengan orang lain.

Selain sapuan di luar, pemulihan dalaman juga amat penting untuk anak-anak eczema. Berdasarkan pengalaman saya merawat Aleesya Nour, pemakanan sunnah adalah yang paling sesuai dan berkesan dengannya. Awalnya, saya beri dia madu, kurma, kismis dan VCO tetapi bila sudah jumpa produk yang mengumpulkan semua makanan sunnah dalam satu botol dengan rasa yang sedap, satu terus konsistem dengan Qaseh Junior sampai daftar jadi ahli. Alhamdulillah makanan sunnah memang banyak membantu menguatkan sistem imunnya dari dalam. Saya juga berkongsi kebaikan produk Qaseh Gold keluaran Ana Edar ini dengan rakan-rakan. 


Selain Qaseh Junior untuk anak-anak, saya sendiri ambil Qaseh Adinda dan tuan suami pula Qaseh Kekanda sebagai makanan sunnah yang lengkap, mudah dan sedap. Alhamdulillah setelah mengamalkannnya sendiri saya berpuas hati dan jatuh cinta dengan Ana Edar kerana produk keluarannya yang berkualiti dan berguna untuk sekeluarga. Selain Qaseh Gold, ada juga tonik rambut yang diperbuat daripada minyak zaiton (tonik rambut terbaik yang saya pernah guna), lipstick penjagaan bibir yang mengikut warna darah bila disapu, penjagaan kecantikan wajah dan makanan peningkatan IQ untuk anak-anak yang belajar. Syukur sangat Allah bagi peluang saya bertemu dengan produk Ana Edar yang dirasakan lebih dekat dengan jiwa kerana ianya keluaran Muslim dan menjalankan perniagaan bagi menunaikan tuntutan fardhu kifayah bagi memasarkan produk Muslim yang dijamin halal dan insyaAllah bermutu. Jika ada yang ingin mencuba, jangan segan-segan hubungi saya untuk dapatkan harga istimewa. Cash on Delivery boleh, penghanataran ke seluruh Malaysia pun boleh, insyaAllah...  :-)



1 comment:

Unknown said...

Macammna nak order vco? Berapa harganya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...