Followers

Tuesday, June 09, 2015

Percutian Ke Melbourne Dan Adelaide Pada Musim Dingin 2015 Siri I

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Allah kerana dengan izin-Nya kami diberi peluang menjejakkan kaki sekali lagi ke Melbourne dan kali pertama ke Adelaide pada cuti sekolah bermula 29 Mei 2015 baru-baru ini. Percutian ini dirancang kira-kira enam bulan yang lalu kerana kebetulan ada beberapa urusan kritikal yang perlu dibereskan di tanah kangaroo ini.

Bagasi kami semasa dalam perjalanan menaiki ERL dari
Putrajaya ke KLIA.
Perjalanan bermula pada tanggal 29 Mei 2015 dengan ahli rombongan seramai tujuh orang yang terdiri daripada dua dewasa, empat kanak-kanak dan seorang bayi. Kami bertolak dari stesen ERL Putrajaya kira-kira menghampiri jam 5.00 petang dan tiba 30 minit kemudian di KLIA memandangkan kami tinggal di Putrajaya yang terdapat kemudahan stesen ERL yang menyediakan tempat letak kereta percuma atau dengan bayaran yang berpatutan. Hajat di hati, ingin berdikari dan tidak mahu menyusahkan pihak lain kerana sekadar ingin bercuti. Dengan ahli rombongan yang ramai, saiz dan bilangan beg boleh tahan juga, lebih-lebih lagi kerana bercuti pada musim sejuk. Maka baju panas minimum seorang dua helai memakan ruang beg yang agak banyak.

Azzah Nurjannah membuat aksi di dalam bassinet.
Setibanya di KLIA, kami terus menghantar beg untuk check-in memandangkan web check-in telah dilaksanakan dua hari lepas bagi menjimatkan masa. Selepas selesai, terus menuju ke surau untuk menunaikan solat Asar. Kami hanya dibenarkan masuk ke dewan berlepas kira-kira jam 7.15 petang. Memandangkan waktu maghrib telah tiba semasa di dalam dewan berlepas, saya mengambil keputusan untuk terus solat jama' taqdim maghrib dan isya di situ sahaja kerana khuatir agak sukar untuk solat di dalam kapal terbang. Alhamdulillah pada jam 8.15 malam, pesawat MH 180 berlepas dengan begitu lancar dari landasannya di KLIA. Syukur juga anak-anak tidak banyak ragam. Cuma anak kecil, si Azzah Nurjannah sahaja yang tidak begitu selesa sejak di lapangan terbang membawa sehingga awal penerbangan. Tuan suami telah menempah tempat duduk dengan bassinet bagi meletakkan bayi untuk saya yang terletak di hadapan sekali manakala suami dan anak-anak lain duduk sebaris di belakang saya. Alhamdulillah tempat duduk selesa, namun mungkin lebih seronok jika dapat duduk sebaris dengan ahli keluarga sendiri. Duduk di sebelah saya ialah pasangan dari Tasmania, Australia bersama anak kecil mereka yang sangat peramah. Azzah Nurjannah dan anaknya masing-masing sama kehairanan melihat antara satu sama lain. Mungkin sama-sama baru bertemu orang Melayu dan orang putih. Mereka dalam perjalanan dari London menziarahi kakaknya di sana untuk pulang ke Australia.

Bilik solat di Lapangan Terbang Antarabangsa
Tulamarine.
Alhamdulillah, selamat tiba pada lebih kurang jam 5.50 pagi waktu Melbourne di Lapangan Terbang Antarabangsa Tullamarine, Melbourne selepas lebih kurang tujuh jam dan empat puluh lima minit perjalanan. Suhu ketika kami tiba adalah pada tahap 9° celcius. Kami menunaikan solat subuh di bilik ibadat yang lengkap dengan tempat berwudhu di lapangan terbang. Bilik ibadat ini hanya satu dan berkongsi di anatara lelaki dan perempuan dengan saiz bilik yang tidak begitu besar.

Syukur kali ini beg makanan kami langsung tidak diperiksa walaupun kami telah mengisytiharkan membawa ubatan dan makanan. Australia dikatakan negara yang mempunyai pemeriksaan kastam paling ketat di dunia termasuk perihal makanan dan ubat-ubatan. Sementara menunggu pejabat kereta sewa yang telah kami tempah dari Malaysia dibuka pada jam 8.00 pagi, kami berehat di ruang menunggu domestik sambil menghirup coklat panas dan jus buah sekadar untuk meredakan keletihan anak-anak. Mujur di dalam lapangan terbang dipasang pemanas, rasa sejuk tidaklah begitu terasa. Sebaik sahaja keluar daripada lapangan terbang untuk menunggu kereta sewa, udara dingin sudah mula terasa dan bercakap pun sudah keluar asap di mulut.
Kami menyewa sebuah MPV melalui syarikat Apex Car Rental (http://www.apexrentacar.com.au/). Kadar sewanya merupakan kadar termurah berbanding dengan syarikat kereta sewa yang lain. Kami menerima sebuah MPV Kia Carnival yang luas dan selesa, sesuai dengan keluarga dengan anak-anak yang meriah seperti kami. Kemudahan baby seat dan GPS juga turut disediakan. Satu kekurangan kereta ini ialah ia tidak mempunyai reverse sensor. Jadi apabila membuat reverse, perlu lebih berhati-hati supaya tidak terlanggar apa-apa di belakang.

Contoh MPV yang disewa dengan Apex Car Rental.

Memandangkan kami hanya boleh check-in ke homestay yang telah ditempah dari Malaysia pada petang hari, kami mengambil keputusan untuk melawat beberapa suburb yang terdapat komuniti Muslim supaya mudah untuk mencari makanan halal. Kehidupan di sini santai dan tenang. Sepanjang perjalanan kami melewati beberapa suburb seperti Broadmeadows, Dallas, Preston, Coburg dan Springvale, masyarakat Muslim dan kedai makanan halal terlihat di mana-mana.

Kami sempat melawat dari luar sebuah sekolah Islam di daerah Dallas, Ilim College. Sekolah yang luas, cantik dan kemudahan yang sangat baik. Selepas penat meronda, kami singgah di deretan kedai di daerah yang sama untuk mebeli kebab halal dan minuman ringan. Tuan suami juga membeli sedikit keperluan makanan di salah satu pasaraya kegemarannya sejak dulu, Coles dan bersungguh-sungguh menyatakan betapa besar kuasa beli pengguna di sini kerana harga yang rendah. Selain Coles, terdapat beberapa pasaraya lain yang turut dikunjungi ramai seperti Woolworth, Aldi dan IGA.

Kami menginap di An Naim Homestay yang sangat selesa, kepunyaan sahabat yang saya kenal di alam maya, Puan Mazni Eddie Kadir. Walaupun tidak pernah bersua, kemurniaan hatinya tetap saya kenang sampai bila-bila. InsyaAllah kisah mengenai penginapan di sini akan saya kongsikan dalam satu tajuk khas.