Followers

Wednesday, December 23, 2015

Bolehkan Menjadi Muslim Yang Baik Di Negara Barat?




Nouman Ali Khan

Ustadh Nouman Ali Khan was recently listed among the 500 most influential Muslims in the world. Millions of online users across the globe enjoy and benefit from his simple, clear, and entertaining approach to unraveling complex subjects in the Quran. The father of six relates well to the youth and tackles important but under-addressed issues. Ustadh Nouman Ali Khan decided to take on Bayyinah full-time in 2005 after serving as a professor of Arabic Studies at Nassau College.

He has taught over 200,000 students in live settings and has touched the lives of millions online. He currently resides in Texas, USA and is focusing on teaching his students and developing media content for Bayyinah TV.





Yasmin Mogahed

Yasmin Mogahed received her B.S. Degree in Psychology and her Masters in Journalism and Mass Communications from the University of Wisconsin-Madison. After completing her graduate work, she taught Islamic Studies and served as a youth coordinator. She also worked as a writing instructor at Cardinal Stritch University and a staff columnist for the Islam section of InFocus News. Currently she’s an instructor for  AlMaghrib Institute, a writer for the Huffington Post, an international speaker, and author, where she focuses most of her work on spiritual and personal development.

Dua individu di atas merupakan inspirasi kepada saya untuk mengambil keputusan bersetuju untuk berhijrah ke Australia. Mereka merupakan pendakwah terkenal dan ilmu yang dikongsikan sangat memberi kesan kepada masyarakat dunia sama ada Muslim atau bukan Muslim. Mereka dilahirkan dan mendapat pendidikan di negara Barat tetapi mampu menjadi pendakwah Islam yang sangat hebat. Maka, mereka ini menjadi bukti bahawa Muslim walaupun dibesarkan di barat, masih mampu menjadi Muslim yang sebenar-benar Muslim dan berjuang untuk agama jika masih berpegang kepada jati diri sebagai seorang Muslim.

Tidak kira di mana pun kita berada, yang penting adalah kefahaman akidah dan akhlak yang perlu ditekankan supaya menjadi seorang yang patuh kepada agama walau di mana atau dalam keadaan apa jua yang bakal ditempuh. Tinggal di negara Islam, tidak menjamin sesorang akan menjadi Muslim yang sejati walaupun pilihan dan peluang mempelajari dan beramal dengan Islam terbuka luas. Di negara maju yang bukan Islam, amalan yang mereka lakukan jauh lebih Islam berbanding negara yang menyatakan agama Islam sebagai agama rasmi dalam perlembagaan. Ini boleh dilihat daripada segi kebersihan, sikap dan budaya masyarakat di sana. Antaranya mereka sangat menitikberatkan kebersihan, jujur dan telus  dalam perniagaan dan urusan seharian, menghormati antara satu sama lain dan menepati waktu. Sikap ini sukar sekali ditemui dalam masyarakat di kebanyakan negara Islam.

Amalan dan upacara agama bebas dilakukan mengikut kepercayaan masing-masing selagi mana ianya tidak mengganggu ketenteraman awam. Mengadakan kuliah atau majlis ilmu di sana tidak perlu memohon permit. Muslim yang bertugas di syarikat swasta mahu pun awam tiada halangan untuk menunaikan solat lima waktu, solat Jumaat atau berpuasa. Masjid dan Pusat Islam di sana mudah ditemui dan sering mengadakan pelbagai aktiviti agama dan sosial bersama-sama dengan masyarakat bukan Muslim setempat bagi menjamin keharmonian masyarakat Muslim dengan masyarakat bukan Muslim di sana. 

Begitu juga dengan sekolah Islam. Terdapat banyak pilihan sekolah Islam termasuk yang menawarkan kursus hafazan kepada anak-anak Muslim supaya mereka dapat diberi didikan yang betul selaras dengan kehendak syarak dan sentiasa berpegang teguh kepada Al-Quran dan As-Sunnah.Sekolah Islam walaupun dalam kategori swasta, masih mendapat peruntukan yang besar daripada pihak kerajaan Australia bagi membangunkan sekolah. Australia dikenali sebagai negara yang mempunyai taraf pendidikan yang terbaik di dunia. Maka tidak hairanlah, peruntukan kepada pendidikan dan modal insan menjadi keutamaan dalam perbelanjaan nasional.

Memuji negara Barat bukanlah bermakna mereka yang terbaik dan negara kita semuanya tidak baik. Mereka juga ada kekurangan dan negara kita juga ada keindahannya sendiri. Namun dalam hidup ini kita perlu membuat pilihan berpandukan apa yang Allah tentukan. Sentiasalah merujuk kepada apa yang Allah kata berbanding dengan apa yang orang kata. Selagi mana kita tetap berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah, selagi itu kita tidak akan sesat di dunia dan tidak akan merana di akhirat, insyaAllah...

2 comments:

NuRRuL said...

Kami mendoakan yang terbaik untuk kakak sekeluarga...

Unknown said...

Terima kasih adek manis Nur Fieda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...