Followers

Tuesday, June 15, 2010

Finals

Sudah lama tidak berkesempatan mengemaskini blog disebabkan kesibukan menyiapkan tugasan dan menguruskan rumahtangga. Akhirnya tiba juga penghujung semester dan peperiksaan akhir. Bagi saya, peperiksaan akhir lebih membahagiakan daripada menyelesaikan assignments mingguan terutama Discrete Mathematics dan Software Engineering. Entah kenapa saya berasa begitu sukar mempelajari Discrete Mathematics, mungkin kerana sudah lama tidak melihat nombor dan memang tidak ada bakat dalam berfikiran kreatif. Matematik yang saya pelajari kali ini agak berbeza dengan Matematik yang pernah saya jumpa sebelum ini. Ia mungkin tidaklah sesusah mana tetapi memerlukan pemikiran yang kreatif dan logik sedangkan saya lebih kepada berfikiran abstrak dan tidak logik, tidak logik?
Saya telah selamat menduduki satu peperiksaan, Introduction To Information System. Soalannya tidaklah terlalu mudah dan tidak juga sukar. Saya menjangkakan akan mendapat gred 6 daripada gred 7 (terbaik) untuk subjek tersebut kerana carry mark tidaklah begitu cemerlang. Maklumlah, belajar sebagai isteri, ibu dan anak tidaklah semudah belajar semasa masih solo dahulu. Apa pun saya tetap berusaha apa yang saya mampu. Walaupun pada awal dulu saya berhasrat untuk mendapat keputusan secemerlang boleh tetapi bila berada dalam situasi sebenarnya barulah saya sedar, itu bukanlah yang sepatutnya saya impikan. Mendapat keputusan cemerlang tidak bermakna saya berjaya. Kejayaan yang sebenarnya dalam situasi ini adalah apabila saya mencuba yang terbaik dan berjaya mengimbangi tanggungjawab saya sebagai pelajar, isteri, ibu dan anak. Itu adalah sebaik-baiknya dan yang paling beerti untuk saya dan keluarga. Bak kata suami yang tersayang, kecemerlangan yang sebenar untuk saya adalah apabila saya berjaya memperolehi ijazah sarjana dan dalam masa yang sama dapat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu sebaik-baiknya. Tiada apa yang perlu saya kejarkan kerana saya sudah ada keluarga yang sempurna dan bahagia dan sudah ada pekerjaan yang menanti bila tamat belajar. Peluang yang diperolehi ini bagaikan satu rahmat untuk saya dan keluarga memperolehi pengalaman yang tak akan dilupakan sepanjang hayat supaya belajar menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dan merendah diri. Subhanallah!

3 comments:

Azurah Anuar said...

Subhanallah. Betul sungguh kata suami akak.

Unknown said...

Thanks Zura. Sudah berada di tempat ini, baru akak boleh berfikir apa sebenarnya yang terbaik. Dapat straight A dalam belajar pun tak bermakna kita cemerlang sebagai isteri dan ibu. Wallahua'lam...:-)

MamaMyrza said...

betul acik.. kami setuju dgn ampa.. kami pun rasa apa yang ampa rasa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...