Followers

Wednesday, April 21, 2010

Assignments, Quiz and Exam

Alhamdulillah sudah masuk minggu ke-7 saya bergelar seorang pelajar Sarjana. Walaupun pernah menyimpan cita-cita untuk belajar setinggi boleh, saya tidak pernah bermimpi untuk menerima tajaan untuk menyambung pengajian di luar negara. Subhanallah!

Pada awal-awal minggu, saya terasa agak kekok dan mengambil masa untuk menyesuaikan diri. Kini setelah tujuh minggu, saya dapat menjiwai kehidupan seorang pelajar dan dapat mengatur masa dengan lebih baik. Walaupun nampak mudah tetapi menjadi pelajar sarjana tidaklah semudah yang disangka kerana konsp pembelajaran di sini memerlukan saya untuk mengulangkaji dan membuat latihan secara berterusan. Saya masih ingat semasa zaman ijazah pertama di Malaysia dulu saya hanya pulun membaca dan mengulangkaji semasa peperiksaan. Tetapi di sini, saya perlu membuat persediaan sebelum masuk ke kelas, membuat ulangkaji setiap hari dan latihan setiap minggu. Jika tidak, saya akan ketinggalan kerana pemarkahan dikira secara berterusan melalui latihan, assignments dan ujian. Walaupun sibuk dan kadang kala tertekan, saya tetap rasa seronok dan bahagia kerana ini adalah cita-cita saya sejak dulu dan saya suka belajar. (Is it sound weired? :-D)

Syukur juga dengan berkat dan dorongan suami, keluarga dan rakan-rakan dan tak lupa pom-pom kids dari anak-anak tersayang sentiasa menguatkan semangat saya untuk terus berjuang. Saya percaya saya sedang memikul amanah agama, bangsa dan negara. Mudah-mudahan kemudahan dan kelancaran sentiasa bersama sepanjang saya meneruskan pengajian sehingga seterusnya. Thanks all, Thanks Allah the most Gracious!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...