Followers

Thursday, December 06, 2012

Pencapaian Anak-anak 2012 Siri I

Tarikh hari ini menunjukkan tinggal kurang 23 hari lagi sebelum tahun 2012 melabuhkan tirainya. Sedar tak sedar, sungguh pantas masa berlalu dari hari ke hari. Dalam kecepatan masa itu juga, terlalu banyak peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam tahun 2012 ini yang tak sempat dicatatkan secara bertulis tetapi kesemuanya tetap terpahat di dalam hati. Alhamdulillah satu tahun yang berlalu menunjukkan banyak perubahan dan kemajuan pada anak-anak. Syukur juga dengan pertambahan umur ini bermakna sudah bertambah nikmat umur yang Allah beri, maka bertambah jualah pengalaman dan kematangan hidup tetapi semakin hampir dengan alam yang hakiki.

Pada tahun hadapan, Abang Ariff Najmuddin akan melangkah ke tahun dua bermakna sudah setahun Ariff bersekolah di Sekolah Rendah Islam Abim, Sungai Ramal. Tidak terucap dengan kata-kata rasa syukur atas peluang yang Allah beri untuk Ariff bersekolah di Sri Abim. Sangat banyak perkara positif yang diperolehi beliau sepanjang masa di sana. Abang Akeef Nu'man dan Kakak Adreana Najla juga sedar tak sedar sudah menamatkan tahun pertama persekolahan di Brainy Bunch Islamic Montessori, Putrajaya. Alhamdulillah mereka berdua gembira dan belajar banyak perkara baru dan positif di sekolah. Tahun hadapan, Akeef akan menurut jejak langkah Ariff menuntut di Sri Abim setelah menjalani ujian kemasukan tahun satu pada Julai 2012 yang lepas. Najla pula akan meneruskan pengajian tadika enam tahunnya di BBIM Putrajaya.

Ariff Najmuddin Mohd Nasir
Umur pada 6 Disember 2012: 7 tahun, 10 bulan dan 24 hari.
Sifat Terpuji:
1. Seorang anak yang lemah lembut bila bercakap dan bertanggungjawab pada adik-adik. Boleh melayan adik jika ummi sibuk membuat kerja dapur.
2. Seorang anak yang berdikari dan suka mengajak adik-adik membuat kebaikan.
3. Seorang anak yang kuat semangat. Mampu berpuasa penuh dengan rela hati semasa bersekolah di Brisbane walaupun dikelilingi oleh kawan-kawan bukan Muslim pada usia enam tahun. Hanya tertinggal puasa selama sehari masa di sana kerana ummi bangun lambat dan tak sempat kejut sahur. Seharian dia menangis dan memohon maaf kerana tidak dapat berpuasa.
4. Seorang anak yang istiqamah dalam solat lima waktu pada usia tujuh tahun. Dia juga sering mengingatkan ummi dan ayah supaya bersolat awal waktu. Jika bermusafir dan sudah masuk waktu solat, dialah yang akan cepat-cepat mengingatkan supaya segera bersolat.
5. Seorang anak yang prihatin dan suka membantu orang lain yang dalam kesusahan.


Sifat Yang Boleh Diperbaiki
1. Perlu cepat-cepat ambil al-Quran untuk mengaji selepas solat maghrib supaya dapat pahala banyak.
2. Boleh dapat cepat masuk syurga jika suka tolong ummi kemas rumah bila diminta.
3. Airff akan lebih handsome jika boleh makan sedikit demi sedikit dan berhati-hati semasa makan.

Pencapaian Bacaan Al-Quran: Juzu' 13 di rumah bersama ayah/ ummi di rumah dan Juzu' 1 di sekolah. Tahap bacaan dan tajwidnya juga sangat baik dari hari ke hari. (Di sekolah juga ada bacaan intensif yang dinilai dari awal tahun pelajar masuk ke sekolah dan dikelaskan bermula dari Qiraati 1 hingga Al-Quran).
Hafazan di Sekolah: Sudah tamat Juzu' Amma dan mula hafazan Juzu' Satu.
Pencapaian Bacaan dan Penulisan BM: Semakin baik dari hari ke hari tetapi masih perlu banyak membaca dan memperbaiki tatabahasa.
Pencapaian Bacaan dan Penulisan BI: Semakin baik dari hari ke hari tetapi masih perlu banyak membaca untuk menambah idea membuat karangan yang baik.
Pencapaian Bacaan dan Penulisan Jawi: Cemerlang (Tiada asas penulisan dan bacaan jawi masa mula-mula ke sekolah).
Pencapaian Bacaan dan Penulisan BA: Semakin baik dari hari ke hari dan menunjukkan kemajuan dalam prestasi peperikasaan.
Pencapaian Matematik: Cemerlang. Menunjukkan prestasi yang sangat memberangsangkan dalam peperiksaan akhir tahun.
Peperiksaan Awal Tahun: Tempat ke-18 dari 33 orang dengan peratusan markah sebanyak 84%.
Peperiksaan Akhir Tahun: Tempat ke-13 dari 34 orang dengan peratusan markah sebanyak 88%, menerima anugerah mata pelajaran Pendidikan Teras Islam Terbaik (Sungguh tak sangka sebab bersekolah di sekolah orang putih sebelum ini :-) ).
Pencapaian Lain: Seorang anak yang mempunyai bakat dalam bidang seni suara (menurun dari ayahnya seorang bekas penyanyi nasyid yang meletop di UIA dulu :-D). Boleh melaungkan azan dengan baik dan suka menyanyikan lagu-lagu nasyid yang disukainya.
Program Cuti Sekolah Yang Dihadiri:
1. Kem Anak Soleh (5 hari)
Hasil: Menjadi anak yang lebih prihatin untuk membantu ummi dan ayah membuat kerja rumah.
2. Kem Brilliant Student AMPAC (5 hari)
Hasil: Dapat berpidato dengan cemerlang dan yakin. Ayah dan ummi pun terkejut kali pertama tengok Ariff berpidato dengan hebat dan yakin.


Akeef Nu'man Mohd Nasir
Umur pada 6 Disember 2012: 6 tahun, 9 bulan dan 5 hari.
Sifat Terpuji:
1. Seorang anak yang rajin menolong ummi mengemas rumah.
2. Seorang anak yang sangat berdikari. Setiap pagi akan bangun tidur sendiri, mandi dan  bersiap untuk ke sekolah tanpa disuruh. Begitu juga pada waktu mandi petang.
3. Seorang yang sangat mementingkan penampilan diri yang kemas dan wangi. Akan menyikat rambut dengan mengadap cermin sekurang-kurang 10 minit selepas mandi, memakai bedak (apa-apa bedak yang dia jumpa akan dipakainya tak kira la bedak perempuan atau lelaki atau baby) dan minyak wangi (sudah tiga botol minyak wanginya habis diguna pada tahun ini). Akan marah dan tak puas hati jika orang terusik rambutnya hingga menyebabkan remos beliau lari dari tempat asal.
4. Seorang anak yang bersungguh-sungguh dalam membuat sesuatu perkara. Sangat suka membaca al-Quran. Jika ummi dan ayah tidak dapat mengajarnya membaca al-Quran pada satu-satu hari, beliau akan membaca al-Quran sendiri (walaupun ayah dah kata kena khatam dulu baru boleh baca al-Quran sendiri). Juga sangat tekun dan rajin dalam membuat latihan akademik. Lebih dari lima belas buku latihan di rumah yang telah dihabiskan pada tahun ini. Rekod beliau menghabiskan satu buku latihan dalam masa satu hari sahaja dan mengeluh kerana dah tak ada buku nak ditulis.
5. Seorang abang yang bertanggungjawab terhadap adik-adik. Dia akan menegur Najla jika dia tidak memakai tudung atau tidak bersolat. Bila Najla kata dia kecik lagi, beliau akan berkata budak kecik la kena belajar dari awal. Kalau dah besar dah tak sempat. Apa yang tidak sempat, tidaklah diketahui oleh ummi. :-)
6. Seorang anak yang bermotivasi tinggi dan akan cuba mencapai setiap apa yang diimpikan dengan pencapai terbaik.

Sifat Yang Boleh Diperbaiki
1. Akeef tentu lebih hebat jika boleh memahami arahan dengan lebih baik.
2. Akeef nampak comel jika pandai mencari barang yang diminta. Contohnya boleh cari baju sendiri selepas mandi. :-) (Akeef selalunya tidak pandai mencari barang dan Najla akan menjadi penolong setianya dalam misi mencari barang).
3. Jika bermain, sila jangan lupa diri. (Akeef ni kalau dah jumpa kawan dan bermain, dah tak ingat benda lain dah).

Pencapaian Bacaan Al-Quran: Juzu' 15 di rumah bersama ayah/ ummi di rumah.
Pencapaian Solat: Alhamdulillah Akeef telah mengahafaz bacaan-bacaan dalam solat yang dipelajari di sekolah dan selalu berebut-rebut dengan Abang Ariff untuk menjadi imam bila mereka mereka bersolat adik-beradik.
Hafazan di Sekolah: Sudah menghafaz surah-surah Juzu' Amma. Semasa persembahan hafazan Graduation Day baru-baru ini, Akeef mengetuai kumpulan hafazan dari Surah Al-Baqarah termasuk tafsir dalam Bahasa Inggeris.
Pencapaian Bacaan dan Penulisan BM: Semakin baik dari hari ke hari.
Pencapaian Bacaan dan Penulisan BI: Semakin baik dari hari ke hari.
Pencapaian Akademik di Sekolah: Penerima anugerah First Honour atas kecemerlangan akhlak, agama dan akedemik di sekolah.
Pencapaian Lain: Seorang anak yang berbakat dalam sukan. Menerima anugerah Atlet Lelaki Terbaik semasa Sukan Tahunan BBIM 2012 dan mendapat tempat ke-2 semasa  larian sukan di Ironside State School. Selain itu Akeef juga peminta tegar Maher Zain dan menghafal kebanyakan lagu-lagu Maher Zain dan dinyanyikan dengan penuh gaya. :-)

4 comments:

shafarina said...

Tahniah Acik! Mesti bangga dengan Ariff dengan Akeef dgn adik2 sekali kan.

Yang brainy bunch tu sampai petang ke acik? berapa eh sebulan?

acik311 said...

Alamak Ina, entry tak abis lagi terpost pulak. Tq. BBIM tu sebulan RM600. Tapi ikut branch jugak kot. Kalau kat cyberjaya mahal lagi sebab sewa tempat mahal.

Puan Hazel said...

salam acik, nanti blh share plak tips mendidik anak2 ye.. kagum sbb anak2 acik kck2 dh pandai ngaji Quran..semoga semuanya menjadi penyejuk mata & saham terbesar utk kita

acik311 said...

Salam Puan Hazel (jenuh refresh siapa Puan Hazel tapi masih tak berjaya :-D). Saya pun apply tips2 yang saya dapat dari radio, pembacaan dan parenting course. InsyaAllah apa yang saya dapat nanti saya cuba share.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...