Followers

Friday, December 07, 2012

Pencapaian Anak-anak 2012 Siri 2

Hari ini sudah masuk dua minggu anak-anak bercuti sekolah panjang di hujung tahun. Makanya sudah dua minggu jugalah anak-anak berada di kampung halaman bersama Wan dan Atok. Rasa sunyi dan sepi rumah tanpa sebahagian anak-anak kerana sudah terbiasa dengan keadaan meriah dan sibuk. Sekarang hanya Aleesya Nour yang ada di rumah menemani ummi dan ayah. Pada awal-awal ketiadaan abang dan kakak, Aleesya sibuk me'round' rumah dari dapur ke depan dan dari bilik ke bilik. Saya berpesan yang abang-abang dan kakak ada di kampung kerana cuti sekolah bila lihat dia sibuk ke sana ke mari. Pada hemat saya, mungkin dia mencari-cari di mana abang-abang dan kakak yang selalunya sibuk mengajaknya bermain. Selepas dua tiga hari mengulang perkara yang sama, dia sudah menghentikan pencariannya setelah gagal menemui abang-abang dan kakak pada setiap misi pencariannya :-). Hampir setiap petang, kami akan menghubungi mereka di kampung dengan loud speaker supaya Aleesya dapat berbual dengan abang dan kakak.

Menghantar anak-anak ke kampung meruapakan satu alternatif pada musim cuti sekolah panjang kerana sukar mencari pengasuh lebih-lebih lagi di Putrajaya yang boleh menjaga anak-anak hanya pada musim cuti. Memikirkan yang anak-anak sudah besar panjang dan boleh berdikari, percutian mereka ke kampung halaman adalah lebih sesuai dari terperuk di rumah. Maklum sajalah kami tinggal di apartment, tiada tempat luas untuk mereka bermain dan aktiviti outdoor yang sangat terhad. Sekurang-kurangnya di kampung bolehlah bermain basikal, menyepak bola, bermain badminton dan menolong wan dan atok membersihkan laman rumah yang luas di kampung. Kebetulan sekarang ini musim buah dan anak-anak ini memang suka makan buah rambutan. Wan dan atok juga tidak rasa sunyi bila ada cucu-cucu meneman dengan syarat anak-anak diharap berhemah dan tidak menyusahkan Wan dan Atok di kampung. Sekali sekala timbul juga perasaan risau jika anak-anak ini berperangai yang tidak sepatutnya dan membuatkan Wan dan Atok pening kepala. Alhamdulillah setakat ni semua baik-baik saja dan semuanya menurut perintah.:-)

Adreana Najla Mohd Nasir
Umur pada 7 Disember 2012: 5 tahun, 7 bulan dan 18 hari.
Sifat Terpuji:
1. Seorang anak yang suka menolong ummi membuat kerja-kerja dapur.
2. Suka dan pandai melayan adik kecil. Terkekek-kekek adik ketawa bila main sama kakak Najla.
3. Anak yang cepat tangkap bila belajar sesuatu. Najla mempunyai kemahiran yang baik dalam pelajaran Matematik.
4.  Najla memiliki bakat yang sangat baik dalam baking. Setiap kali membuat kek atau cup cake, dia akan setia menyiapkannya sehingga kek selamat dimasukkan ke dalam oven. Hasil kerjanya sangat kemas dan lebih baik berbanding ummi. :-)
Sifat Yang Boleh Diperbaiki:
1. Najla tentu lagi comel jika senang bangun tidur pada waktu pagi dan rajin mandi pagi. :-D
2. Bila Najla tidak memangis dan kurang merajuk, Najla sama macam princess yang cantik dan baik hati... :-)
3. Semua orang sayang Najla jika Najla tidak menyaakat abang-abang.

 Pencapaian Bacaan Al-Quran: Buku Iqra' 3 setelah mula serius mengaji pada usia lima tahun lebih. Alhamdulillah sekarang ni Najla sangat berminat mengaji Iqra' sampai tak terlayan ummi dan ayah. Lepas mengaji dengan ummi dan beralih satu page, dia pergi mengaji dengan ayah pula supaya dapat alih satu page lagi. Wan kata di kampung sekarang kalau boleh satu hari sampai enam kali nak mengaji supaya cepat boleh baca Al-Quran macam abang-abang.
Hafazan di Sekolah: Sudah menghafaz surah-surah Juzu' Amma. Semasa persembahan sekolah baru-baru ini, Najla menghafaz sebahagian Surah Al-Anbiya' termasuk tafsir dalam Bahasa Inggeris.
Pencapaian Solat: Alhamdulillah Najla semakin rajin bersolat bila diajak dan telah menghafaz bacaan-bacaan dalam solat yang dipelajari di sekolah.
Pencapaian Membaca dan Menulis: Masih perlu banyak praktis untuk membaca BM dengan lancar. Najla belajar membaca BI dahulu sebelum BM supaya tidak confius dengan bunyi huruf. Saya tidak begitu risau walaupun dia tidak menguasai teknik membaca lebih awal kerana Ariff dan Akeef dulu pun betul-betul lancar membaca pada usia enam tahun. Keutamaan saya adalah pada penguasaan bacaan Al-Quran dahulu sebelum anak-anak boleh menguasai bacaan BI dan BM.

Aleesya Nour Mohd Nasir
Umur pada 7 Disember 2012: 1 tahun, 7 bulan dan 17 hari.

Perkembangan terkini:
1. Daripada hanya enam batang gigi (empat di atas, dua di bawah) sejak tahun lalu, Aleesya telah tumbuh enam batang gigi lagi secara serentak (tambahan dua di bawah dan keseluruhan gigi geraham).
2. Alhamdulillah Aleesya dikurniakan kesihatan yang baik seperti abang-abang dan kakaknya sejak kecil. Hanya akan demam bila nak tumbuh gigi dan semasa awal-awal masuk ke taska dulu. Mungkin kerana belum serasi dengan suasana taksa. Alhamdulillah sekarang dah immune dan sihat walafiat sentiasa.
3. Sudah pandai bercakap beberapa patah perkataan dan suka sangat mamanggil ayah dan ummi sebelum mula bercerita dalam bahasanya sendiri. Alhamdulillah Aleesya sama seperti abang-abang dan kakaknya yang pandai bercakap terus dan tiada bunyi pelat.

4. Hobi pada masa lapang ialah 'mengemas' kabinet dapur. Pantang masuk dapur mesti nak kemas.
5. Rancangan kegemaran ialah Upin Ipin dan lagu tema TV Alhijrah selain dari suka menonton klip video Maher Zain.

2 comments:

syalinda johari said...

mesti sunyi umah kalau anak2 balik kampung kan..hehehe

acik311 said...

Linda, memang pun sunyi sebab dah biasa rumah huru hara. Masa Linda kat MOH dulu tak dan nak berkenalan. Linda berapa orang anak dah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...