Followers

Monday, March 01, 2010

Hari Pertama Ke Kelas

Alhamdulillah akhirnya tiba juga hari pertama saya dapat menghadiri kelas setelah sebulan berasa di Brisbane dan menghadapai pelbagai cabaran dan pengalaman baru. Mungkin kerana sudah biasa berulang alik ke U untuk menyelesaikan beberapa perkara dan menghadiri bengkel-bengkel persediaan dan orientasi mambuatkan saya tidak begitu kekok. Saya begitu confius dan merasakan UQ ini begitu besar kawasannya semasa mula-mula menjejakkan kaki ke sini. Syukur hari ini saya lebih familiar dan sudah dapat mengenalpasti kedudukan kelas dan bangunan di sini. Rumah kediaman kami terletak lebih kurang 1.5km ke universiti. Kebanyakan pelajar yang tinggal di kawasan ini berjalan kaki ke U. Di sini kebanyakan orang memang sangat suka berjalan dan menaiki basikal. Oleh kerasa saya masih sayang dengan lemak-lemak yang ada di badan, saya ke U dengan dihantar oleh suami selepas dia menghantar Ariff ke sekolah. Bagi saya, saya masih ada peluang untuk exercise kerana saya masih perlu berjalan ke sana ke mari semasa bertukar kelas atau ke library di U nanti. Kawasan di UQ memang luas dan saya yakin dapat menurunkan sekurang-kurangnya 3kg dalam masa sebulan belajar di sini. :-) Saya pulang juga dengan diambil oleh suami tersayang selepas dia mengambil Ariff dari sekolah. Jika saya sudah habis kelas pun, saya akan duduk di library untuk mengulangkaji pelajaran sehingga pukul 3 petang. Untuk solat, terdapat sebuah tempat berdekatan dengan main bus stop di UQ yang disediakan untuk Muslim di sini. Saya bertemu dengan ramai pelajar dari Malaysia dan negara-negara Islam lain di sini. Kebiasaan juga saya membawa bekalan makanan tengah hari dari rumah dan akan makan selepas solat bersama dengan pelajar Muslim lain. Zohor di sini masuk dalam pukul 12.05 tengah hari.

Hari pertama di kelas semuanya berjalan lancar dan menyeronokkan. Maklumlah sudah lapan tahun meninggalkan bidang pengajian formal membuatkan saya kembali bersemangat dan seronok untuk belajar. Kelas yang saya duduki kebanyakan bercampur dengan pelajar undergrad dan hanya diasingkan semasa tutorial. Bertuahnya orang yang dapat belajar di oversea kerana saya lihat pembelajarn di sini lebih teratur dan terancang berbanding dengan semasa saya belajar di Malaysia dulu. Sebelum kelas bermula kita sudah dapat melihat course profile, buku teks, kertas soalan peperiksaan malahan tarikh-tarikh penting seperti due date assignment, quiz dan sebagainya. Setakat ini hanya saya seorang sahaja pelajar Melayu Malaysia yang kelihatan di kelas yang saya hadiri. Saya juga bertemu ramai rakan-rakan baru dari program dan course yang sama. Ada dari Vietnam, Saudi, India, Australia dan negara yang saya tak pernah dengar namanya. Pada awalnya saya seperti tidak percaya saya boleh menjadi sebahagian dari pelajar-pelajar di sini dan berbual sambil membuat lawak bersama-sama dengan masyarakat yang asing bagi saya sebelum ini. Rupanya bukanlah susah hendak berkomunikasi dalam bahasa Inggeris jika kita sudah tiada pilihan. Harap-harap saya masih boleh membuat karangan dalam bahasa Melayu dnegan baik bila sudah tamat belajar nanti walaupun sibuk berbahasa Inggeris di sini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...