Followers

Thursday, February 18, 2010

Selsema Oh Selsema

Sehari selepas berpindah ke rumah sendiri saya dijangkiti selsema dari anak-anak. Anak-anak dari rumah sementara dari demam seorang demi seorang tetapi alhamdulillah demamnya tak lama. Mungkin kerana tekejut dengan perubahan suasana, cuaca, air, makanan atau sebagainya. Alhamdulillah juga mereka cepat adapt dengan suasana di sini. Walaubagaimanapun selsema saya masih beterusan lebih seminggu walaupun berjenis ubat telah dicuba termasuk ubat yang dibeli dari kedai Ah Chai (kedai Cina Malaysia yang popular di sini), Panadol Soluble yang diberi oleh Akma dan Zaaba dan panadol biasa. Rasa sungguh menyesal kerana tidak membawa bekalan uabat selsema dari Malaysia. Biasanya di Malaysia dalam masa dua atau tiga hari saya akan lega setelah ambil ubat selsema kerana saya memang mudah kena selsema dan saya memang sangat tidak selesa dengan suasana itu. Mungkin ini ujian untuk saya di sini. Akhirnya saya menerima cadangan dari Azman untuk mendapatkan ubat Sudafed Day & Night Sinus Relief dari farmasi. Di sini agak payah untuk membeli ubat kerana perlu dapatkan prescribe dari doktor terlebih dahulu. Kad insurans OSHC saya masih belum siap menyebabkan agak sukar untuk saya ke klinik. Jadi terpaksalah mengeluarkan belanja lebih untuk membeli ubat. Sebenarnya ianya masih boleh diatur dengan menghubungi Student Services tapi saya malas hendak berfikir panjang untuk ke sana sini memandangkan banyak perkara berkaitan anak-anak dan keluarga yang perlu diutamakan. Hari ini setelah dua hari saya mengambil ubat saranan Azman alhamdulillah beransur lega, cuma ada sedikit-sedikit sahaja bakinya.

Ariff telah memulakan hari persekolahannya yang pertama di Ironside State School pada 14 Februari 2010 (Isnin) yang lalu. Sekolah ini merupakan antara sekolah yang terbaik dan terkenal di Brisbane. Proses memasuki sekolah di sini juga jauh lebih mudah jika dibandingkan dengan di tanah air. Saya telah mendaftar secara online sejak di Malaysia dengan membayar yuran sebanyak AUD200 dan telah menerima Confirmation Of Enrollment (COE) tidak lama selepas itu. COE itulah yang saya bawa semasa mendaftar bersama-sama dengan dokumen-dokumen lain seperti pasport ibu bapa dan anak, Visa, Surat Tawaran U dan sebagainya. Guru-guru dan kakitanan di situ sungguh baik hati dan melayan kami dengan baik walaupun keadaan kami yang bersama-sama dengan 3 orang anak yang excited nak ke sekolah agak meriuhkan suasana. Memandangkan semua dokumen yang diperlukan telah lengkap, Ariff terus ditentukan kelasnya dan terus boleh mula bersekolah pada  Isnin berikutnya. Hari pertama ditempatkan di kelas sudah membuatkan Ariff terus seronok. Dia ditempatkan di dalam kelas Prep E dan kumpulan Yellow. Satu kelas menempatkan lebih kurang 20 hingga 25 orang sahaja. Kami diperkenalkan dengan guru kelasnya yang dikenali sebagai Mrs Kathy. Seperti yang lain juga, dia sungguh peramah dan baik hati. Sesi pertama pada hari itu, kumpulan Ariff ditempatkan di bahagian stapler di mana mereka dilatih untuk menggunakan stapler dengan betul dan membentuk kertas-kertas warna supaya menjadi satu gelang yang panjang. 'Wah, ini sudah bagus! Kalau di rumah jangan harap dapat main stapler macam ni.' Mungkin itulah kata-kata Ariff dalam hati. Walaupun dia masih belum menguasai Bahasa Inggeris dengan baik, dia sangat suka ke sekolah setiap hari. Tidak pernah sekali pun dia berceta pasal yang tidak seronok di sekolah berbanding dengan semasa bersekolah di Malaysia dahulu. Semuanya seronok dan membahagiakan bagi Ariff. Alhamdulillah, mudah-mudahan semuanya dipermudahkan dan dia dapat memperolehi pelbagai perkara yang akan menjadikan dirinya seorang yang positif pada masa depan.

Satu perkara yang mengharukan ialah apabila Akeef tak henti-henti bertanya bila dia boleh mula ke sekolah. Setiap hari dia akan bangun lebih awal dari abangnya dan bersiap-siap seolah-olah hendak ke sekolah. Setiap hari dia akan ikut ayahnya menghantar abang ke sekolah. Pada asalnya saya merancang untuk mula menghantar Akeef ke kindy pada bulan Julai nanti. Tapi bila sudah begini keadaannya, kenalah hantar lebih awal. Kita tegok la bila tiba masa yang sesuai dan keadaan yang stabil nanti tiba giliran Akeef pula untuk ke sekolah. Minggu pertama bersekolah Ariff tidur sangat awal. Mungkin letih semasa membuat aktiviti di sekolh. Kadang-kadang tidak sempat makan malam dia sudah tertidur pada pukul 6 petang sehingga ke esok pagi. Jadi tak sempatlah nak mengaji lagi minggu ini. Harap-harap minggu ke-2  nanti dia boleh membiasakan diri dan ada kesempatan untuk solat dan mengaji sebelum tidur. Maklum la sekolah di sini tidak ada subjek agama. Jadi inisiatif ibu bapa sendirilah untuk mengajar agama dan mengaji. Mudah-mudahan Allah bagi kekuatan kepada kami untuk mendidik anak-anak sebaiknya agar menjadi insan yang berguna di dunia dan akhirat...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...