Followers

Friday, July 24, 2015

Eid Mubarak 1436!

Alhamdulillah, seminggu sudah Allah memberi peluang meraikan Syawal pada tahun ini. Kegembiraan menyambut Syawal tidak dapat mengatasi kerinduan kepada Ramadhan yang telah berakhir. Kemeriahan berbuka dan kesibukan bersedia untuk bersolat terawih yang tiada lagi membuatkan hari-hari terasa sayu. Kasihanilah kami Allah dan berilah peluang kami untuk menikmati Ramadhan yang akan datang dengan lebih bermakna.

Aidil Fitri pada tahun ini seperti biasa, kami meraikannya di kedua-dua buah kampung halaman. Kali ini, hari raya pertama di Kampar, Perak diikuti beraya di Permatang Pauh, Pulau Pinang pada hari raya ke dua. Hari raya pertama, emak memasak nasi impit kuah kacang dan rendang tok yang telah dibuat lebih awal. Pak Uda pula menghantar beberapa batang lemang yang dibakarnya sendiri di rumah opah, begitulah kebiasaannya setiap tahun. Pada hari puasa terakhir, adik saya si Dak Ecah dan Pai membuat BBQ sotong segar, ayam dan ikan dengan dapur BBQ yang kami bawa pulang dari Australia dulu. Setelah hampir empat tahun tersimpan, akhirnya dapat juga merasmikan dapur BBQ bergas yang canggih ini (bak kata mak).

Kami berziarah ke rumah Opah di Taman Melayu Jaya, Kampar dua kali pada hari raya pertama. Pada waktu pagi, selepas makan mi goreng yang dimasak oleh Mak Yang, rendang opah dan lemang yang dibuat Pak Uda, opah berpesan supaya datang lagi malam ini untuk jamuan kali kedua. Memang meriah di rumah opah kerana anak cucunya yang tinggal di Kuala Lumpur semuanya balik beraya dan berhimpit-himpit di rumahnya. Malam itu, datang sekali lagi dijamu pula nasi beriyani, ayam masak merah dan acar timun pedas. Pak Ndak dan anak-anak pula membuat BBQ kambing panggang setengah ekor. Memang meriah berebut-rebut makan beramai-ramai. Opah yang kini menjangkau usia 82 tahun memang sejak dulu pandai memasak. Dia pernah berjual di kedai makan sejak arwah atuk pencen sebagai guru besar. Bila arwah atuk sudah tiada pun opah masih kuat berjualan sehingga kira-kira lima, enam tahun lalu sahaja barulah opah berehat dari berniaga. Namun dia masih kuat menerima jemputan menjadi ketua tukang masak apabila ada kenduri kendara dan menyediakan moreh di Masjid Jamek Kampar pada kebanyakan bulan Ramadhan. Alhamdulillah, semoga Allah terus memanjangkan usia opah dengan kesihatan yang baik supaya dia dapat terus berbakti kepada ummah.

Pada hari raya kedua seperti mana kelaziman setiap tahun, kami berziarah ke rumah Opah Ngah di Kampung Manjoi, Ipoh dan rumah Pak Syed di Chemor. Suami Opah Ngah, Tok Wak merupakan adik kepada arwah atuk yang rapat dengannya. Memang setiap tahun kami akan datang menziarahinya sejak daripada arwah Tok Wak masih ada. Pak Syed pula bukanlah saudara terdekat, menjadi saudara secara kebetulan saja kerana hubungan yang sangat baik. Dia yang asalnya dulu bertugas dengan KTM tetapi kerana bakat memasak yang sangat cemerlang, beliau membuka syarikat catering bagi jamuan kecil mahu pun besar. Masakannya memang sangat enak dan sepanjang hidup saya, nasi beriyani Pak Syedlah yang paling sedap pernah dimakan. Sebab itulah kami tidak pernah terlepas menghadiri rumah terbukanya pada setiap tahun. Bulan Oktober ini pula dia menjemput kenduri anak perempuannya. Kalau rasa teringin nak makan masakan Pak Syed lagi, kenalah datang lagi kenduri nanti..  :-)

Selepas beraya di rumah Pak Syed, kami terus bertolak pulang ke Permatang Pauh pula. Alhamdulillah perjalanan lancar dan tiba di kampung selepas hampir dua jam perjalanan. Kebetulan adik ipar yang masih anak dara memasak lontong, maka berjamulah lontong, ketupat palas dan rendang pada petang itu. Kebetulan, bekas pelajar sekolah tuan suami di SMKA Al-Irshad, Kepala Batas membuat jamuan reunion pada hari raya ke-empat. Dapatlah sama-sama kami hadir memeriahkan jamuan dan bersua-muka dengan sahabat-sahabat lama tuan suami. Seronok rasanya dapat berkumpul dengan orang utara dan masing-masing bersembang dalam loghat utara. Walaupun sudah lebih sebelas tahun menjadi isteri orang Pulau Pinang, saya masih tersipu-sipu mahu bercakap dalam bahasa utara, takut tersalah sebut... Sempat juga berziarah ke beberapa rumah saudara mara di Kulim, Permatang Pauh dan jiran-jiran di sekitar rumah. InsyaAllah raya haji nanti kami akan kembali lagi...

Sempena ulangtahun perkahwinan kami yang ke sebelas pada tahun ini, telah beberapa kali merancang untuk mengadakan sesi fotografi keluarga sama ada di luar atau di dalam studio. Alhamdulillah akhirnya tercapai juga cita-cita bergambar selepas kebetulan melihat iklan promosi fotografi studio hari raya oleh salah seorang sahabat di facebook yang juga jurufoto professional. Kami bergambar di studionya di Tropicana, Kajang kira-kira dua minggu selepas Ramadhan. Walaupun agak penat kerana melayan Azzah Nurjannah yang tak nak duduk diam sehingga susah betul nak dapatkan gambar sekeluarga tapi hasilnya memang sangat hebat dan awesome bak kata orang Jawa. Bagi sesiapa yang berminat untuk sesi studio fotografi, boleh hubungi Puan Rumaizah Abd Wahab atau LittleBigShots Studio di facebook. InsyaAllah hasilnya sangat berbaloi-baloi.








2 comments:

sweet tooth said...

Waa... achik...ko maintain kurus :-)

Unknown said...

Kurus ke Nina? Iluminisasi je ni, aku saja beli baju saiz besor nak cover lemak2 terkumpul... :-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...