Followers

Thursday, July 30, 2015

Nasi Arab Mandy

Sedar tak sedar hari ini sudah memasuki Syawal ke-14. Hujung minggu dalam bulan Syawal ini dipenuhi dengan jemputan rumah terbuka dari sahabat, jiran-jiran lama, bos dan cikgu anak-anak. Rasa tak terkejar nak memenuhi semua jemputan. Bila sebut tentang rumah terbuka, selain makanan yang dapat dinikmati, yang lebih istimewa adalah merapatkan jalinan ukhuwah dengan tuan rumah dan rakan-rakan lain yang hadir. Saya lebih seronok jika sambil hadir dapat bersembang dengan tuan rumah sambil menikmati juadah. Musim-musim rumah terbuka ini juga rasa rindu pada kawan-kawan lama pada zaman muda remaja. Harap-harap dapat berjumpa sahabat-sahabat yang dirindui pada Syawal kali ini.

Tahun ini, saya dan suami tidak merancang untuk membuat rumah terbuka tetapi sentiasa mengalu-alukan kedatangan kawan-kawan dan jiran tertangga yang sudi berkunjung ke rumah. Pada hujung minggu lepas, bekas pengasuh anak-anak semasa di Taman Kota Cheras, Kak Gee dan bekas jiran datang beraya di rumah dua keluarga. Masakan yang paling senang dan menjadi kegemaran keluarga yang biasa saya buat adalah Nasi Arab Mandy. Maka, itu jugalah yang saya fikir paling sesuai dan senang disediakan dengan keadaan berebut-rebut dengan Azzah Nurjannah di dapur. Kuih muih dan buah-buahan langsung tak ada kerana terlupa. Asyik fokus pasal nak mencari rempah nasi Arab, hidangan sampingan diabaikan... Air pun bancuh sirap ros, teh tarik (baru pertama kali buat) dan teh O. Kuih raya di rumah yang masih ada cuma maruku halus dan kacang goreng bersalut tepung. Sempoi sungguh rasanya. Namun mujur tetamu hari tu beraya ke banyak rumah, hidangan yang ada pun sudah membuat mereka senak perut.

Cerita pasal nasi Arab, saya mula memasak nasi Arab kalau tidak silap setahun yang lepas. Masa itu, ada jualan di pejabat pada setiap hari Jumaat. Terjumpa pulak orang menjual nasi Arab yang dipek dalam kotak beserta dengan rempahnya sekali. Tak perlu nak cari bahan kering lain melainkan ayam dan bahan-bahan untuk membuat acar dan sos. Suami dan anak-anak memang sangat suka makan nasi Arab tetapi saya tidak pernah cuba buat sendiri. Restoran nasi Arab kegemaran kami terletak tidak jauh dari rumah di Kabab dan Baryani Presint Diplomatik. Jadi kali ini saya ambil keputusan untuk membuat sendiri. Harga untuk sekotak nasi Arab kandungan 1/2kg adalah RM15. Saya cuba nasi Arab Mandy sebab lebih ringkas dan ayamnya dipanggang. Alhamdulillah hasilnya memang sangat mengujakan. Anak-anak, suami dan saya sendiri makan bertambah berkali-kali. Pek 1/2kg itu kalau ikut cadangan hidangan cukup untuk antara 4-5 orang dewasa makan dengan seekor ayam. Alhamdulillah cukup untuk saya sekeluarga dengan sekali makan.
Sumber: Google
Selepas daripada itu saya pernah juga mencuba beberapa jenis rempah nasi Arab lain tetapi pada tekak saya, inilah yang terbaik dan mudah disediakan. Di rumah memang sentiasa perlu ada stok rempah ini. Bila ada tetamu datang mengejut, boleh segera hidangkan nasi Arab istimewa ini. Pada sahabat-sahabat yang nak mecuba, boleh dapatkan pek nasi Arab kegemaran anda di agen berdekatan. Oh ya, lupa pula nak bercerita rahsia saya memasak dengan begitu cepat. Saya gunakan pressure cooker untuk memasak nasi Arab tetapi bukan Noxxa. Pressure cooker Tefal ini saya beli sebelum pulang ke Malaysia selepas tamat pengajian di Australia pada tahun 2012. Memang sangat banyak manfaatnya dan menjadi pembantu dapur saya yang paling setia dan berjasa..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...