Followers

Tuesday, May 12, 2015

Ucapan Hari Ibu Oleh Anak-anak

Semasa zaman kanak-kanak, saya tidak pernah menyambut sambutan hari ibu. Di rumah, emak tidak pernah menyebut dan di sekolah, cikgu juga tidak pernah beritahu. Berbeza sekali dengan anak-anak zaman ini. Atas faktor kepantasan dan kemudahan teknologi, pelbagai maklumat diterima oleh anak-anak dengan mudah. Bukan sahaja anak-anak tahu mengenai sambutan hari ibu di telivisyen, malahan di sekolah juga mereka turut diingatkan guru dan kadang-kadang siap menulis kad dan hadiah untuk ibu atas bimbingan guru-guru sekolah.

Begitulah juga dengan anak-anak saya di rumah. Setiap kali sambutan hari ibu dan hari bapa, masing-masing sibuk mencari kertas warna, water color, crayon, gunting dan gam untuk membuat kad. Kadang-kadang minta duit dari ummi dan ayah untuk beli hadiah hari ibu dan bapa.


Tahun ini merupakan tahun pertama Aleesya Nour bersekolah secara rasmi di tadika. Nampaknya dia juga sudah ada idea mengenai hari ibu. Dia sudah menulis kad hari ibu di sekolah dan sebaik sahaja saya sampai di muka pintu sekolah untuk menjemputnya, dia sudah cakap kuat-kuat, "Ummi, tadi Aleesya Nour ada buat kad untuk ummi. Ummi nak tengok tak?". Bila kad diserahkan, dia berkata-kata lagi, "Aleesya Nour sayang ummi, cikgu kata kena peluk ummi...", :-)

Manakala Ariff Najmuddin, anak sulung yang agak matang bukan saja pada susuk tubuhnya, malah pada sikapnya sebagai abang sulung pula menyambut dengan cara yang berbeza. Dia memang rajin membantu saya membuat kerja-kerja rumah tetapi pada hari ibu, hampir setiap masa dia akan bertanya apa lagi yang boleh dia bantu sempena hari ibu... Bila ada kerjanya, dia mengajak adik-adik yang besar sedikit, Akeef Nu'man dan Adreana Najla untuk sama-sama membantu. Ayahnya pula senyum sahaja sambil memuji-muji anak-anak yang terlebih rajin hari itu.

Maka, pada setiap kali hari ibu dan bapa, penuhlah di luar peti ais dengan lekatan kad-kad ucapan selamat hari ibu daripada anak-anak. Alhamdulillah, ummi dan ayah pun sayang semua anak-anak ummi dan ayah. Kami doakan semuanya menjadi anak-anak yang soleh dan solehah...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...