Followers

Thursday, December 04, 2014

Persiapan Persekolahan Anak-anak 2015


Bercerita tentang persediaan sekolah tahun hadapan, kali ini saya dan suami merancang untuk menyediakan kelengkapan sekolah anak-anak lebih awal. Kalau boleh, segala buku-buku dan alat tulis untuk tahun hadapan juga nak siap awal-awal lagi tapi apa kan daya, senarai buku untuk tahun hadapan masih belum diterima daripada pihak sekolah. 

Untuk pakaian dan beg, tidak semua ditukar baru. Mana yang masih elok, akan di'carry foward' untuk penggunaan tahun hadapan. Beg sekolah yang dibeli awal tahun memang semuanya sudah hancus... Maklumlah, beg beli di Kenanga Wholesale dengan harga RM30 satu. Beg yang masih elok adalah beg Ironside State School yang dibeli untuk Ariff dan Akeef berharga AUD60 setiap satu beserta lima tahun warranty semasa menuntut di sana tiga tahun dulu. Warnanya agak sedikit luntur tetapi begnya masih utuh. Kalau ikutkan hati saya, memang semua nak dibelikan baru tapi bila memikirkan pendidikan sahsiah anak-anak, biarlah mereka belajar menghargai dan mengenal erti susah payah. Tidak semua benda boleh dimiliki dengan mudah tanpa usaha. InsyaAllah saya akan fikirkan kemudian jalan yang harus dilalui oleh anak-anak jika mereka benar-benar memerlukan beg yang baru. 


Kali ini kami berpeluang membeli kelengkapan sekolah di bandar Klang, Selangor. Cari kelainan sedikit, kalau tidak biasa hanya cari di kedai Uniform Gallery di Bandar Baru Bangi atau di KOOP sekolah saja. Disebabkan warna pakaian anak-anak aga lain dari yang lain, agak sukar mencari baju mereka di kedai-kedai biasa dan stok pun selalu habis lagi-lagi kalau lewat membeli. Setelah puas meng'google', saya terbaca blog salah seorang sahabat saya tentang kedai kelengkapan sekolah ini yang terletak di Jalan Stesen 1, Klang. Apa yang saya suka tentang kedai ini selain daripada harga yang sangat berpatutan, semuanya di bawah satu bumbung. Uniform, kasut, stoking dan beg sekolah semuanya ada, tak perlu nak menyinggah kedai lain lagi.

Satu lagi yang istimewa, kata tuan suami, membeli belah di kedai ini seperti mengimbas memori zaman persekolahn kami tahun 80-an dahulu. Suasana kedainya benar-benar seperti tahun 80-an. Pakaian dan barang-barang lain yang disusun, cara layanan dan rupa dalaman kedai-kedai benar-benar mengimbas zaman kanak-kanak kami dahulu. Harga yang ditawarkan sudah berpatutan tetapi masih boleh mintak diskaun lagi...

Selepas selesai mebeli-belah, kami singgah makan cendol, ABC dan rojak di gerai depan, tidak jauh dari kedai uniform, kira-kira 10 meter berjalan kaki. MasyaAllah sedapnya semua cendol, ABC dan rojak, habis licin segala pinggan mangkuk. InsyaAllah jika ada kesempatan lain kali, mesti nak datang sini lagi untuk menikmat cendol, ABC dan rojak semula... :-)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...