Followers

Saturday, July 24, 2010

Sounds Of Light: Brisbane 2010

Saya masih rasa seperti bermimpi apabila secara tiba-tiba berpeluang ke konsert nasyid yang sudah bertahun tidak ada kesempatan untuk pergi atas beberapa alasan. Pertama kerana kurangnya hiburan berbentuk demikian diadakan di tanah air sendiri dan ke-dua bila ada saja konsert nasyid, semua waktunya tak mengizinkan saya untuk hadir. Masa zaman belajar di UIA, inilah hiburan utama bagi saya dan rakan-rakan. Pantang ada persembahan atau konsert nasyid, tak pernah lepaskan peluang untuk pergi.

Saya juga rasa tak percaya apabila melihat Maher Zain yang selama ini saya nikmati dan hayati lagunya setiap hari menyanyi secara live. Terasa macam nak mencubit pipi kiri dan kanan bila dia memberi salam di pentas. Oh, adakah saya bermimpi? Tidak, inilah kenyataan! Sayangnya Maher Zain hanya menyanyikan empat lagu saja, bukan sebab tak ramai yang nak dengar, tetapi sebab ada lebih kurang enam artis nasyid jemputan lain yang sama-sama menghiburkan penonton malam itu. Selain Maher Zain, RAIHAN sudah tentu membuatkan penonton sungguh terhibur malam itu. Persembahan RAIHAN memang mantap dan saya rasakan yang terbaik pada malam itu. Harap-harap sangat akan ada juga konsert nasyid besar-besaran secara tahunan diadakan juga di Malaysia setiap tahun.

Pada asalnya, saya hanya tahu tentang konsert ini secara last minute dari suami tercinta dan tiket untuk family yang berharga AUD30 seorang pulak sudah sold out. Kecewanya rasa sebab kami memang peminat nasyid tegar sejak zaman belajar lagi. Maklumlah, berkenalan dulu pun masa jadi committee kelab nasyid. Cik abang begitu ingin nak pergi, nampaknya terpaksalah saya merelakan dia pergi walaupun dalam hati rasa sangat-sangat teringin untuk turut serta. Dalam memendam perasaan kecewa itu, tiba-tiba ada seoranga adik undergrad yang menegur saya di facebook, 'Akak pergi tak konsert Maher Zain Jumaat ni?', oh, rupanya diorang ada lebihan satu tiket. Rupa-rupanya itulah rezeki saya untuk bersama-sama dengan adik-adik undergrad untuk ke konsert nasyid malam itu. Walaupun terhibur sepanjang konsert, dalam hati tetap teringatkan keluarga di rumah. Tahun depan mesti kena alert awal-awal supaya tak terlepas peluang lagi datang bersama keluarga.

Konsert tahunan yang saya hadiri ini dianjurkan oleh Human Appeal International (http://www.humanappeal.org.au/) bagi tujuan mengumpul sumbangan untuk anak-anak yatim Muslim di seluruh dunia. Ianya diadakan setiap tahun di tiga tempat di Australia iaitu di Brisbane, Sydney dan Melbourne. Saya sangat tertarik dengan konsep sumbangan di mana kita boleh memilih untuk membantu beberapa bilangan anak-anak yatim secara tahunan mengikut kemampuan yang tertentu. Selain itu kita boleh memilih anak-anak dari negara manakah yang kita ingin bantu. Antaranya adalah dari Palestin, Ira, Lebanon, Bosnia, Somalia, Afghanistan,  Nigeria dan banyak lagi. Jika ada yang berminat, jangan lepaskan peluang untuk menambah amalan. Sesungguhnya anak yatim itu adalah sangat mulia tempatnya di sisi Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...